W spotkaniu, które miało miejsce w Sali Tradycji Akademii Morskiej w Szczecinie, udział wzięli marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz, prorektor ds. nauczania Akademii Morskiej w Szczecinie dr inż. Piotr Treichel, kwestor-zastępca kanclerza mgr Dorota Zujewska-Kozak oraz naukowcy Akademii odpowiedzialni za oba powyższe projekty.
- Podpisujemy dzisiaj dwie umowy na dwa projekty Akademii Morskiej w Szczecinie. Oba pokazują w jakim kierunku gospodarka morska naszego regionu powinna się rozwijać i udowadniają, że powinniśmy starać się rozumieć zmiany zachodzące w gospodarce morskiej. Musimy brać aktywny udział w tych przemianach, czy wręcz być ich forpocztą – mówił w czasie dzisiejszej uroczystości marszałek Olgierd Geblewicz. - Przypomnę, że nie są to pierwsze projekty, które wspólnie z Akademią realizujemy – dzięki naszym wspólnym wysiłkom powstało tutaj m.in. centrum symulacyjne budowanego w Świnoujściu terminalu LNG. To tutaj powstaje projekt o cudownej nazwie „Morskie Opowieści”, związany z informatyzacją i dostępem do internetu dla wszystkich studentów tej uczelni. Wreszcie dziś mamy dwa projekty o charakterze badawczo-rozwojowym i głęboko wierzę, że wniosą one pozytywną energię nie tylko w kwestie rozwoju samej uczelni, ale również do całej gospodarczej strony naszego regionu. Trzymam kciuki za uczelnię i bardzo się cieszę, że Akademia Morska rozumie czasy w jakich się znajduje, że sama wytycza sobie nowe ścieżki i cele – gratulował podpisanych umów marszałek Olgierd Geblewicz.
Orientacyjny koszt całkowity projektu pn. „Budowa Centrum Naukowo-Badawczego Analizy Ryzyka Eksploatacji Statków w Akademii Morskiej w Szczecinie” wynosi 3 919 528 zł, z czego kwota 2 780 359 zł to dotacja z puli RPO WZ.
Centrum będzie służyło naukowcom Akademii Morskiej, których badania mają wpłynąć na wzrost bezpieczeństwa ruchu w transporcie morskim oraz wzrost bezpieczeństwa obszaru manewrowego dla statków podchodzących do portów na Bałtyku (w tym m.in. nowo budowanego portu zewnętrznego w Świnoujściu).
W ramach tej inwestycji zakupiona zostanie aparatura badawczo-rozwojowa (m.in. System Nastran, wykorzystujący Metodę Elementów Skończonych do przeprowadzania analiz inżynierskich; system DNV Phast, służący do analizy i zarządzania ryzykiem w przypadku wycieku i rozprzestrzeniania się substancji; system IWRAP MK, który pozwala na ocenę obecnego poziomu ryzyka na danym akwenie) oraz niezbędne wyposażenie nowego obiektu - m.in. meble służące do ustawienia aparatury badawczej i stworzenia miejsc pracy dla naukowców, urządzenia multimedialne wraz z oprogramowaniem.
Budowa Centrum Naukowo-Badawczego Analizy Ryzyka Eksploatacji Statków zakończy się we wrześniu 2013 roku.